بررسی روند بازخوردهای ورود نقاشی مدرن در ایران (مطالعه موردی: انجمن خروس جنگی)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده آیین نوروزی
  • استاد راهنما محمدتقی آشوری
  • سال انتشار 1394
چکیده

نقاشی نوگرا در ایران، سیری طولانی را از اولین تلاش ها تا مقبولیت و تثبیت جایگاه، گذرانده است. عوامل زیادی در شیوه و سرعت حرکت این جنبش موثر بوده اند: تاسیس دانشکده هنرهای زیبا و حضور اساتیدی که با تحولات جدید هنر غرب آشنا بودند، میل به نوگرایی در عرصه های مختلف و چاپ نشریاتی در تبلیغ و ترویج هنر نو، به حرکت این جنبش سرعت بخشیدند و از طرف دیگر، عواملی مانند مخالفت هنرمندان سنت گرا و عدم درک عمومی نسبت به اصول و ویژگی های هنر نو، در این روند وقفه هایی اساسی ایجاد کرده اند. در این بین، انجمن هنری خروس جنگی به عنوان نهادی خودمختار، با چاپ نشریه و ارائه ی جلسات و سخنرانی ها، نقش تاثیرگذاری را در تبلیغ و ترویج این نوع از هنر بر عهده گرفت. در این پژوهش، از آراء و نظریات پی یر بوردیو، متفکر و جامعه شناس فرانسوی، در باب هنر استفاده شده و روش پژوهش، تحلیلی و کیفی است. بوردیو متفکری است که قضاوت در مورد اثر هنری را، صرفا بر پایه ی زیبایی شناسی ممکن نمی داند و بر نقش عوامل اجتماعی و فردی در قضاوت ذوقی تاکید می کند. بر این مبنا، ابتدا درباره ی روند ظهور نقاشی نوگرا در ایران توضیحاتی داده شده، بعد از آن نظریات جامعه شناختی بوردیو در باب هنر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در آخر، شرایط و مختصات میدان تولید نقاشی در ایران و جایگاه نقاشی نوگرا در این میدان، با توجه به رویکرد پی یر بوردیو مورد ارزیابی قرار گرفته است.

منابع مشابه

موضوعات مذهبی در نقاشی های مدرن و پست مدرن( مطالعه موردی پُل گوگَن- فرانسیس بیکن- میمو پالادینو- رابرت گابر)

یکی از زمینه‌های پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در حوزة فرهنگ، مطالعات مربوط به نسبت دین و هنر است. به‌واقع می‌توان دوره‌هایی در تاریخ هنر مشاهده کرد که نقطه امتزاج مذهب و هنر هستند. هرچند این درهم‌آمیختگی هنر و مذهب همیشه در یک سطح نبود، اما بی‌شک مذهب یکی از بسترهای مهم خلق اثر هنری محسوب می‌شد. در دوران مدرن و پست‌مدرن اوضاع تغییر کرد­و­ مذهب ­و­ هنر دیگر همسو نبودند. دراین‌بین هنرمندانی بودند که نش...

متن کامل

ویژگی‌های اجتماعی مخاطبان نقاشی مدرن و مردم‌پسند در ایران

مقاله‌ پیش رو، برگرفته از تحقیقی میدانی در حوزه‌ مخاطبان نقاشی مدرن و عامه‌پسند ایرانی‌ است که به مسئله‌ تفاوت یا عدم تفاوت ویژگی‌های فردی، اجتماعی و ذائقه‌ هنریِ مخاطبان نقاشیِ مدرن از یک سو و مخاطبان نقاشی‌های عامه‌پسند از سوی دیگر می‌پردازد. همچنین عوامل موثر را در شکل‌گیری این تفاوت‌ها بررسی می‌کند. نتیجه‌ کلی تحقیق نشان می‌دهد مخاطبانِ نقاشیِ مدرن با مخاطبان نقاشی مردم‌پسند از ابعاد مختلف فرهن...

متن کامل

خروس و نقش آن در هفت اثر نقاشی

  شکل، ریخت و اطوار خیال انگیز خروس در بسیاری از فرهنگ ها، صورت نمادین به خود گرفته و به مثابه یک نشان و یا وسیله ای برای بیان و انتقال اندیشه انتخاب و تصویر شده است. در باور بسیاری از فرهنگ ها، خروس، مظهر طلوع خورشید و معرّف زمان است. این پرنده، در جهان بینی مصری مظهر شجاعت، نبرد زندگی، عدالت (از آنجا که خوراکش را با دیگر مرغها قسمت می کند) ، ترصد و مال اندیشی است. خروس، در ژاپن، نماد نیایش در ...

متن کامل

بررسی نحوه کیفیت ورود فناوری در تاریخ معماری مدرن

پس از انقلاب صنعتی، فناوری به عنوان ابزاری نیرومند و رو به رشد در دست معماران و مهندسان، ایده ها و تفکرات آن ها را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. توسعه این امر تا جایی پیش رفت که ظهور "های تک" فناوری را به غایت معماری تبدیل نمود. در مقابل، ذات طبیع تستیز فناوری طرفداران محیط زیست را به شدت نگران کرد و منجر به شک لگیری گرایشات جدیدی شد. روند حضورفناوری در نمای ساختمان در سال های اخیر بیش از ظهور سبک...

متن کامل

بررسی روند تغییرات آستانه‌‌های یخبندان(مطالعه موردی: ناحیه شمالغرب ایران)

یخبندان نوعی پدیده هواشناسی است که در آن آب در مرحله انجماد و یا زیر نقطه انجماد قرار دارد. اگر درجه حرارت در طول شبانه‌‌روز کمتر از صفر درجه سانتی‌‌گراد باشد، به عنوان پدیده یخبندان نامیده می‌‌شود. یخبندان پیامدهای مهمی بر جنبه‌‌های گوناگون زندگی انسان، به ویژه فعالیت‌‌های کشاورزی و تولید مواد غذایی دارد. در این مطالعه به منظور بررسی روند تغییرات آستانه-های یخبندان در نواحی شمال غرب ایران از ر...

متن کامل

تحلیل جامعه شناختی پیامدهای ورود عناصر مدرن به کردستان (بررسی موردی: مناطق روستایی موکریان)

During last century and in a period of time called modern history of Iran, we have seen different changes in life of urban communities as whole, and urban and rural Kurdistan in particular. The range and power of such changes has been in such a level that we can claim that has changed the “life world” of Iranians considerably. Our field study faces in one way with a weak efforts of first genera...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023